درزهای کنترل ترک: شکاف هایی را تعبیه می کنند که در اثر تغییر مکان حاصل از انبساط و انقباض و یا آب رفتگی حاصل می شود. به عبارت دیگر با تعبیه این درزها این ما هستیم که محل ترک را مشخص می نماییم، به جای اینکه به صورت تصادفی ایجاد شوند.
– فاصله مناسب درزها را رعایت نمایید. فاصله درز ها را در مقیاس فوت بیشتر از 2 الی 3 برابر ضخامت دال در مقیاس اینچ انتخاب نمایید. برای مثال فواصل درزهای یک دال 4 اینچی باید حدود 12-8 فوت باشد.
– درزها را به عمق مناسب برش دهید. درزها را به عمق حداقل یک چهارم عمق دال بتن برش دهید. برای مثال یک دال ضخیم 4 اینچی باید درزهایی به عمق 1 اینچ و یا بیشتر داشته باشد.
– درزها را به طرق صحیح برش دهید. درزها به وسیله ابزارآلات مناسب در بتن تازه ایجاد می شوند و یا به محض اینکه بتن به اندازه ای سفت شد که لبه های آن صاف و در امتداد خط فرضی برش بخورد، با کاتر، درز ایجاد می شود.
– درزهارا به حد امکان زود برش دهید. احتمال ترک خوردن بتن در هوای گرم، در صورت عدم برش درزها بعد از گذشت 12-6 ساعت بعد از اجرای عملیات بتن ریزی، بسیار زیاد است. در این صورت اگر نمی خواهید از ابزارآلات خط انداختن در بتن تازه برای کنترل ترک ها استفاده کنید، کاترهای سبکی هستند که همیشه قبل از خشک شدن بتن و پایان کار به سرعت قابل استفاده هستند. این کاتر ها بنا بر مدلی که دارند قادر به گود کردن 5/2 الی 8 سانتی متر می باشند.
– درزها را در مناطقی همچون پایین دیوار و یا زیر فرش قرار دهید. قرار گرفتن درزها در پایین دیوار باعث کمتر دیده شدن آن ها می شود و درزهایی که زیر فرش قرار بگیرند شانس کمتری برای نمایان شدن دارند.
– از گوشه های درون رو اجتناب کنید. طراحی الگوهای درز گاهی اوقات باعث محو کردن و از بین بردن گوشه های درون رو می گردد.
– فاصله درزهای کنترل ترک را در طراحی، قبل از اجرا مشخص نمائید. در بسیاری از نقشه ها، فاصله درزهای کنترل ترک مشخص نشده اند. این مسئله مهم در بتن ریزی را به شانس واگذار نکنید.
– در تصمیم گیری راجع به محل قرارگیری درزهای کنترل ترک دقیق باشید. ایجاد درز در بتن اغلب به اندازه کافی جدی گرفته نمی شود و از کاتر در ایجاد درزها در مکان های نامناسب و یا ساده تر بهره گرفته می شود. این مسئله را جدی بگیرید و در تصمیم گیری راجع به محل قرارگیری درزهای کنترل ترک دقیق باشید.

pdfدانلود فایل.pdf